Μια νέα πανευρωπαϊκή συγκριτική έρευνα της IGLYO – Πανευρωπαϊκή Οργάνωση ΛΟΑΤΚΙ Νέων και Μαθητών (International Lesbian, Gay, Bisexual, Queer & Transgender Youth and Student Oganization), επιβεβαιώνει για μια ακόμα φορά την ολιγωρία των ελληνικών αρχών για την προάσπιση των δικαιωμάτων της LGBTQI κοινότητας στο χώρο της εκπαίδευσης. Η Ελλάδα σκοράρει μόλις 5 βαθμούς ευρισκόμενη στις “κόκκινες” χώρες, μεταξύ των οποίων η Βουλγαρία, η Τουρκία και η Ρωσία.

Ως κριτήρια τέθηκαν η ύπαρξη νομικού πλαισίου κατά των διακρίσεων εφαρμοζόμενου στην εκπαίδευση, γενικότερα η ύπαρξη τέτοιων πολιτικών και στρατηγικών, αλλά και πιο συγκεκριμένα η ύπαρξη ενός συμπεριληπτικού εθνικού προγράμματος σπουδών. Ακόμα λήφθηκε υπόψη η υποχρεωτική μετεκπαίδευση εκπαιδευτικών ως προς LGBTQI ζητήματα, η αναγνώριση φύλου από τις εκπαιδευτικές δομές, η λειτουργία συστήματος συλλογής δεδομένων ως προς το σχολικό εκφοβισμό (bullying) και συστήματος παροχής πληροφοριών και κατευθυντήριων γραμμών. Τέλος κριτήριο υπήρξε η συνεργασία της κυβέρνησης με τις σχετικές ΜΚΟ και η διεθνής δέσμευση της χώρας. Η Ελλάδα μόνο ως προς το τελευταίο αυτό στοιχείο κερδίζει πόντους, λόγω της συμμετοχής της ως μέλος στο European Governmental LGBTI Focal Points Network. Τις υψηλότερες θέσεις καταλαμβάνουν η Μάλτα, η Σουηδία και η Νορβηγία με 90, 88 και 84 βαθμούς αντίστοιχα.

Η Colour Youth ως κοινότητα νέων δεν εκπλήσσεται καθόλου από τα αποτελέσματα της έρευνας, καθώς η προάσπιση των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων στην εκπαίδευση είναι ανεπαρκέστατη -αν όχι ανύπαρκτη-, με τη χώρα να αποτυγχάνει να πληροί όλα τα πρακτικά κριτήρια. Για άλλη μια φορά τονίζουμε την ανάγκη λήψης των κατάλληλων μέτρων προς την εκπλήρωση του σκοπού αυτού, ενώ η αναδυόμενη προβληματική κλείνει τα στόματα όσων βαυκαλίζουν τις συνειδήσεις τους υποστηρίζοντας την επάρκεια αυτών.

Το Σωματείο μας έχει θέσει στη διάθεση του Υπουργείου Παιδείας τις αναλυτικές μας θέσεις σχετικά με θέματα Εκπαίδευσης, η οποίες είναι διαθέσιμες στον σύνδεσμο colouryouth.gr/agenda/education/. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να την εξετάσει, αλλά και να προβεί άμεσα:

α) Στην έκδοση εξειδικευμένης εγκυκλίου προς τις σχολικές μονάδες για διαχείριση ζητημάτων σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου όπως αυτή περιγράφεται σε επιστολή  της οργάνωσης Πολύχρωμο Σχολείο που συνυπογράφεται από τις θεσμικές οργανώσεις προάσπισης των LGBTQI δικαιωμάτων και απεστάλη το Σεπτέμβριο του 2016 στο Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

β) Στην εισαγωγή σχολικού μαθήματος για την σεξουαλική αγωγή, τις διάφορες σεξουαλικότητες και την ταυτότητα φύλου,  με ορθή και αμερόληπτη γλώσσα. Το εν λόγω μάθημα προτείνεται να διδαχθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ανεξαρτήτως ειδικότητας, όλοι/ες οι υπεύθυνοι/ες εκπαιδευτικοί να έχουν λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση.

Η Colour Youth θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις σχετικά με τη συμπερίληψη των ΛΟΑΤΚΙ μαθητών στα σχολεία και ανακοινώνει πως τους επόμενους μήνες θα εκδώσει τα αποτελέσματα αναλυτικής έρευνας που διεξήγαγε με τη συμμετοχή σχεδόν δύο χιλιάδων ΛΟΑΤΚΙ μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετική με την αντίληψή τους για το Σχολικό Κλίμα. Το Σωματείο μας είναι πάντα στη διάθεση κάθε θεσμικού φορέα για συζήτηση και ανάλυση των θέσεών μας, πάντα προς την κατεύθυνση της προστασίας των ΛΟΑΤΚΙ νέων.

 

Αναλυτικά τα αποτελέσματα της έρευνας της IGLYO στο: https://www.iglyo.com/wp-content/uploads/2018/01/LGBTQI-Inclusive-Education-Index-Preview.pdf